A HAJDU Autotechnika Zrt. a HAJDU Cégcsoport tagvállalata, több mint 75 éves múlttal, és közel 25 éves autóipari tapasztalattal a háta mögött. Mint megtudtuk, további sok-sok évet, fenntartható működést tervez a cég, amely célt határozott, tudatos lépéseken keresztül valósít meg. Éppen ezért ebben az évben sem fukarkodik a HAJDU Autotechnika Zrt. a maga elé tűzött feladatok meghatározásában. Erről kérdeztük Dedéné Novotni Annát, a cégcsoport alelnökét.

– Feladataink 4 pilléren alapulnak. A társaság első és legmarkánsabb célja a piac változásához alkalmazkodva a vevőkapcsolataink átstrukturálása, vevő bázisunk szélesítése. A második pillér belső hatékonyság javító intézkedés csomag megvalósítása, annak érdekében, hogy a növekvő költségeket ki tudjuk gazdálkodni, sőt költségcsökkentést tudjunk megvalósítani. A harmadik a társaság folyamatos a IT támogatottságának növelése, amelynek keretein belül a gyártási folyamatok teljes követhetőségének érdekében MES adatgyűjtő rendszert vezetünk be, valamint fejlesztjük tervezési gyakorlatunkat. Mindemellett ERP rendszerünk verzió frissítésén is dolgozunk. A negyedik pillér pedig mindehhez a stabil finanszírozási háttér biztosítása.

Sok mindent hallani az autóiparban végbemenő változásokról. Az elektrifikáció témaköre manapság minden fórumon a legtöbbet boncolgatott téma. Ez hogyan érinti a HAJDU Autotechnikát?
– Számunkra is ez az egyik legmeghatározóbb változása az iparágnak, amelyhez mindenféleképpen alkalmazkodnunk kell. Mi az elmúlt több mint 20 évben a legnagyobb volumenben kipufogó rendszerekbe gyártottunk és gyártunk alkatrészeket, részegységeket. Az elektromos autók térnyerésével az a piaci szegmens alapvetően beszűkül, megváltozik. Azt azért fontosnak tartom kiemelni, hogy az a piac nem egyik napról a másikra tűnik el. Még hosszú ideig velünk marad, bár lényegesen alacsonyabb volumenben, így biztosítja az átmenet lehetőségét. Cégünk szerencsére rugalmas, hiszen nem egy meghatározott végterméket értékesítünk vevőinknek. Mi a képességeinket értékesítjük a piacon, ami szerencsére igen komplex, köszönhetően a mögöttünk álló sok-sok éves tapasztalatnak és megvalósított fejlesztéseknek. Így nagyon széles az a potenciális vevőkör, akiknek szolgáltatásainkat értékesíteni tudjuk. Van is rá kereslet, hiszen ebben az évben már több mint 15 új partnerrel írtunk alá titoktartási szerződést és kezdtünk tárgyalni gyártási együttműködési lehetőségekről. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ezek közül már vannak is olyan partnerek, akikkel már az első projekteken együtt is dolgozunk.

Költséghatékonysági intézkedéseket általában külső tanácsadó cég bevonásával valósítják meg a cégek. Ez az Önök esetében is így működik?
– Az első lépéseket mi is külső tanácsadó cég bevonásával kezdtük. 2020-ban, a covid megjelenésének idején, pont abban az évben, amikor egy ilyen projekt megvalósítása különösön fontossá és egyben megvalósítás szempontjából nehézkessé vált. Az első közös programot követően úgy éreztük, hogy eléggé felkészült a belső csapatunk arra, hogy önállóan folytassuk ezt a munkát. Így jelenleg belső koordinálásban, projektmunkában valósítjuk meg a kitűzött feladatokat.

Említette, hogy több lényeges, ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztésen is dolgoznak. Mely területét érinti ez leginkább a működésüknek?
– Fókuszban alapvetően a gyártás, gyártáshoz kapcsolódó adatgyűjtés van. Külső partner segítségével a gyártásban folyó adatgyűjtést, MES rendszert valósítjuk meg. Tulajdonképpen a gyártás lejelentése, gépek működésének, hatékonyságra vonatkozó adatok gyűjtése már ezzel a rendszerrel valósul meg. Természetesen ezek az információk rendkívül fontos alapot szolgáltatnak további hatékonyság javító lehetőségek és feladatok meghatározásához. Még folyamatban van a gyártás számára rendkívül lényeges tervezési APS rendszer fejlesztése, bevezetése. Ezzel párhuzamosan zajlik a működésünk egészét átfogó ERP rendszerünk verzió frissítésének előkészítése.

Pénz, pénz, pénz – ez a három feltétel elengedhetetlen a fejlődéshez. Ebből pedig általában nincs elég. Ha megkérdezhetem hogyan áll ezzel a cégcsoport?
Az Ön által említett tétel a mi esetünkben is igaz. Nagyon sok pénzt el tudnánk költeni fejlesztésekre, de sajnos ez az, ami a mi esetünkben is korlátozottan áll rendelkezésre. Ráadásul a finanszírozás az elmúlt időszakban rendkívül megdrágult, ezzel kitolva egy-egy fejlesztési megtérülési idejét. Tekintettel a feladatainkra, céljainkra rendkívül fontosnak tartjuk, hogy stabil finanszírozási háttérrel rendelkezzünk. Az elmúlt időszakban kiemelt feladatunk volt a finanszírozásunk átstrukturálása, jelen helyzethez és igényeinkhez igazítása. Ezt a feladatot sikeresen teljesítettük. Bankot vált(ott)unk és partnerszámot bővítünk – a jövőben 3 bank fogja finanszírozásunkat ellátni a megfelelő pénzügyi keretekkel és struktúrában.”

Hogyan lehet mindezt emberi erőforrással követni, bírni?
– Ma valóban kihívásokkal teli feladat, hogy a működésünkhöz szükséges és megfelelő minőségű humán erőforrást biztosítani tudjuk. Különösen igaz ez a debreceni régióra, ahol mi is működünk. Így ez a terület is külön figyelemben részesül, fókuszban van. Annak érdekében, hogy a folyamatban lévő, illetve előttünk álló feladatokat menedzsment erőforrással is bírjuk, struktúránkon is változtatunk. A jövőben a HAJDU Autotechnika vezérigazgatói feladatát új kollegánk, Németh Zoltán fogja ellátni. Én pedig a cégcsoport alelnöki pozícióját fogom betölteni. Feladatom egyrészt a cégcsoport adminisztrációs területének szakmai irányítása lesz, másrészt készülök arra a komplex feladatra, hogy majd átvegyem édesapámtól, Novotni Lajostól az igazgatóság elnöki posztját, amikor úgy fog dönteni, hogy eljött az ideje, hogy nyugdíjas éveit élvezze.